• Ring oss: 906 33 906
Helse

Fysisk aktivitet og kreft

 

På MOOV kan du som er rammet av kreftsykdom trene trygt både under og etter behandling. Vi tilbyr deg medlemskap uten bindingstid, i tillegg får du veiledning med tett oppfølging av ditt treningsprogram.

Oppfølgingen får du av instruktør/PT med utdannelse innen fysisk aktivitet og helse. Kom gjerne innom MOOV for en omvisning. Ta kontakt på: as@moov.no for nærmere info.

I tillegg til trening tilbyr vi deg også møter og samtaler med Anne Johanne Guldvik. Anne Johanne fungerer som en mentor for deg, hvis du trenger det i tillegg til treningsoppfølgingen. Anne Johanne trener selv regelmessig på MOOV, noe hun har gjort både før hun fikk en kreftdiagnose, under behandlingen, og nå i etterkant av operasjoner og langvarig behandling.

For Anne Johanne har treningen betydd alt i hennes kamp mot sykdommen, og denne erfaringen ønsker hun å dele med deg.

Anne Johanne Guldvik

Anne Johanne kan kontaktes på: anne.johanne.guldvik@moov.no

 

Fysisk aktivitet og kreft - kom i gang på MOOV:


Fysisk aktivitet er generelt viktig for god helse. Det å få en kreftsykdom og å få kreftbehandling er en påkjenning fysisk og psykisk. Fysisk aktivitet kan være til hjelp også for deg som har fått en kreftdiagnose.


Hvorfor bør du være fysisk aktiv når du har eller har hatt kreft? 
Tenk deg at døgnet har 24 timer, om du er fysisk aktiv i ca 1 time, er det fortsatt 23 timer til hvile og andre aktiviteter. Fysisk trening virker positivt inn på fysiske forhold som lunge- og hjertefunksjon, tarmens bevegelser, kroppens energibalanse, hormonnivå og immunforsvaret. Dette er forhold som i teorien har stor betydning for sykdomsforløp. Derfor gir fysisk aktivitet kreftpasienter færre symptomer under behandling, bedre hjerte- og lungekapasitet etter behandling og bedre livskvalitet. Forskerne har tro på at mosjon også hjelper mot fatigue, den generelle tretthet og utmattelsesfølelsen mange kreftpasienter opplever etter en kreftbehandling.
Gjennom å være fysisk aktiv blir du bedre kjent med kroppen din, finner lettere ut hvor mye du orker og hva du kan gjøre. Den fysiske aktiviteten kan hjelpe til å rette oppmerksomheten mot det friske og gi mulighet til å oppleve at det er mange ting du kan gjøre til tross for sykdom. Fysisk aktivitet gir også mulighet til gode opplevelser sammen med andre. I tillegg viser det seg at fysisk aktivitet kan bidra til å: 
• redusere bivirkninger som nedsatt muskelstyrke og kondisjon, kvalme og tretthet (fatigue) 
• opprettholde og bedre fysisk funksjon 
• gi økt energi, overskudd og styrket selvbilde 
• redusere angst og depresjon 
• dempe stressymptomer 
• gi bedre søvn 
• bidra til å bryte monotonien som lett kan prege dagene som kreftpasient
• bedre immunforsvaret og redusere risikoen for infeksjoner etter ferdig behandling.  
• minske risiko for beinskjørhet (osteoporose) 
• redusere overvekt/undervekt og bedre kroppssammensetning 
• redusere risiko for hjerte- og karsykdom og diabetes 2


Fysisk aktivitet kan være en hjelp til å mestre hverdagen som kreftpasient. Kreftbehandling kan vare lenge. Derfor er det viktig å gjøre noe som gir deg energi både fysisk og mentalt. Bare hvile bidrar ikke i samme grad til å styrke immunforsvaret som en riktig balanse mellom hvile og fysisk aktivitet.


Hvor mye kan kreftpasienter trene? 
Kreftbehandling er noe av det mest ekstreme kroppen kan utsettes for. Det er kanskje litt merkelig å si det slik, men derfor skal man tenke som en toppidrettsutøver. Det er viktig med riktig kosthold, tilpasset fysisk aktivitet der man presser seg så mye man orker, og hvile. Under trening skjer en nedbryting i kroppen. I hvileperioden etter trening bygges kroppen opp igjen. Jo større den fysiske belastningen er, jo lenger tid trenger kroppen til restitusjon og hvile etterpå. Riktig forhold mellom aktivitet og hvile er viktig for å få god effekt av treningen og for å forbedre den fysiske formen. Både for mye og for lite fysisk aktivitet kan gjøre deg mer trett og redusere almenntilstanden. Her er det store individuelle forskjeller. Det kan ta litt tid å finne ut hva du tåler. Derfor må du prøve deg frem gradvis for å finne en god balanse mellom hvile og aktivitet. Du bør uansett prøve å være fysisk aktiv minst en halv time hver dag, helst mer. Prøv noen økter i løpet av uka med lengre og med høyere intensitet. Personlige trenere på MOOV kan hjelpe deg til å sette opp et treningsprogram som passer for deg.

 

Referanser:

Aktiv mot kreft, http://www.aktivmotkreft.no/

Kreft ingen hindring, se artikkel, http://sprek.bt.no/sprek/1755715Kreft-ingen-hindring-432.html

Kreftforeningen, mer om fysisk aktivitet og kreft, http://www.kreftforeningen.no/forebygg/Fysisk_aktivitet

Servan- Schreiber, David; Anticancer - a new way of life, Penguin Health, ISBN 978-0-718-15429-5. På norsk: Kreft & terrenget ditt

MacDonald, Chris: Nettsteder: http://fuckcancer.dk/ og http://chrismacdonald.dk/

Feil: Vennligst fyll ut alle felter markert med rødt og prøv igjen.

Vil du bli medlem?

Les mer
© Copyright 2014. Designed & developed by